dynamika na wstecznym

8 grudnia 2016

Czasem znak prowokuje, do przeanalizowania zawartej w nim dynamiki. Dynamika w znaku wynika, na ogół, z kontekstu, styku działania firmy, dynamiki tego działania. Ale tu nie w rozumieniu sprawności personelu,  a w wymiarze praktycznym, poruszania się, przemieszczania taboru i ludzi. Mamy zatem dynamikę poruszania się, co z kolei wiąże się z dwoma wektorami. Jeden skierowany w prawo – odjazd, wyjazd, odlot, dążenie ku czemuś. Drugi wektor, skierowany w lewo, to powrót, przyjazd przylot, cofnięcie, hamowanie. Piszę o tym nie bez powodu, naszły mnie te myśli przy okazji nowego znaku i nazwy Spółki Przewozy Regionalne. Zmieniają się w PolRegio. A co za tym idzie, zmieniają jednocześnie identyfikację spółki. Poniżej nowy znak (za www.rynek-kolejowy.pl).

PolRegio logo
W związku z tymi zmianami przemalowany też zostanie tabor kolejowy, zresztą całkiem sympatycznie.

PolRegio branding taboru

Wracając do znaku, prosty, nieco w stylu Orlenu. I być może ten Orlen właśnie, i chęć odróżnienia się spowodowały, że w nowym znaku orzeł patrzy w skrzydło. Może chowa głowę, a może, też takie skojarzenie, macha skrzydłem popędzając „wracamy, hej pośpieszcie się”. A może to chęć wpisania się, z orłem, w literę R? Jak zwał, tak zwał Na Twitterze podsumowania krótkie:

„Tomasz Kuczborski ‏@tomek_Q  – Orzeling w pełnym rozkwicie. Ale identyfikacje transportowe należą do najtrudniejszych. Nazwa niezła.

i dodaje:

„Oczywiście. Wg. autorów skrzydło orzeła wyprzedza resztę ptaka w locie. Ale to ich subiektywne zdanie.”

„Alberti ‏@Falinski_Maciej – Nie jestem znawcą od orzełów, jak @ALWloszczynski, ale głowa nie powinna jednak uderzać w jakąś przeszkodę. To złe konotacje.

Fakt. Orzeł patrzy w prawo, niby w dal, przyszłość, głowa jednak odchylona w lewo, mam wrażenie cofnięta przed atakiem, zasłaniania się skrzydłem. Dynamiczny orzeł ma zawsze głowę skierowaną od skrzydła, a nie do skrzydła.

Wróćmy jednak do dynamiki, o tyle prostej do pokazania, że sygnet wpisuje się w trójkąt.

dynamika

Pobawiłem się trochę z tym znakiem, zastanawiając się, czy da się zmienić wektor z „powrotu” na „odjazd”.

dynamika polregio-5-450
Co tu dużo gadać, nie da się z tak skonstruowanego znaku, przestawiając tylko dwa elementy, nic wycisnąć. Na tyle, by wektory nie były sobie przeciwstawne. Dynamika na wstecznym. I jeszcze jedna rzecz mi nie pasuje – cięcie liter, a konkretnie jednej – L. To akurat litera mająca najwięcej światła w środku, czemu tu nie cięto odwrotnie, jak przy I?

PolRegio logotyp
A skoro już się czepiam, oglądając obrandowanie taboru zastanawiam się, czemu w logotypie występuje para kolorów czerwień i szarość, a w taborze czerwień i pomarańcz?

Dalekich lotów, byle nie na wstecznym.


Aspagio:

Nazwa niezła, ktoś tam napisał?
Niezła? Nie sądzę.

A orzeł do tyłu? A jakże!
Przypomina sobie czasy, gdy była jedna spółka, pociągi skomunikowane.

Domyślać się jedynie można, że taki wybór cięcia liter nazwy miał co najmniej dwa powody:
1. Zachowanie/podkreślenie podziału wyrazu na część POL i część REGIO (każda cięta w inną stronę).
2. Zachowanie formatu cięcia z loga w V.

A w kolorystyce wagonów szary i czerwony już był. Wyglądało klasycznie, ale trochę ponuro. Stąd może chęć ożywienia trochę składów… :)

Ryszardzie, ad 1 i 2 to jest szukanie na siłę usprawiedliwienia chyba :)
A co do wagonów, to chyba się nie zrozumieliśmy, mnie pomarańcz tam nie wadzi, zastanawiam się czemu go nie ma w logotypie.

A może wystarczy dobrze wyważony znak? Jak np. Transport for London i wiele innych „nieukierunkowanych”. Poza tym składy jeżdżą w obu kierunkach, powodując, że każdy „ukierunkowany” znak w wielu przypadkach jechał by do tyłu :)

można nie ukierunkowany, można z dwoma wektorami przeciwstawnymi :) możliwości jest kilka Można nawet, jak w starym znaku PKP, na wprost do widza.

Właściwie, to mogli dać pomarańcz na REGIO. Czemu jest tam siwy? To, że na składzie będzie pomarańcz ma sens, bo biało czerwone już są KW i prawdopodobnie by się ludzie mylili. Jednak osobiście na ich miejscu zamiast pomarańczy wybrałbym inną kolorystykę znaku i składu – różowy. Dlaczego? Raz, nie ma w Polsce składów w tej kolorystyce. Dwa, rzuca się w oczy, może jest jeszcze trochę kontrowersyjny, ale dla przewoźnika to nie ma znaczenia, bo jeśli ktoś ma jechać to pojedzie i różowym. Nie jestem fanem POL, imo wystaczy REGIO które się utarło w mowie potocznej, a tak najlepiej zbudować markę, na tym co ludzie już znają, nikt nie musi się zastanawiać o czym mówi. POLREGIO dla mnie brzmi tak, jakby jakaś zagraniczna firma weszła na polski rynek i w ramach identyfikacji dodała POL. Tak więc – róż. I pod tym podpisuję się wszystkimi kończynami ;)

Dawidzie, ciekaw jestem jak uzasadnisz ten róż symbolicznie :)

*imię

*e-mail

strona

napisz komentarz

*

 
    • Translate to:

  • Nowe

  • Tematy